sospol academicaOh Bama! It’s So Hillary-ous..: Analisis Strategi Komunikasi Pemasaran Politik Calon Presiden Amerika Serikat 2008

(The Political Marketing Communication Analysis of the US Presidential Candidates 2008)

Oleh: B. S. Wijaya

DOI: 10.13140/2.1.2699.9840

 Abstract: The election of U.S. presidential candidate of the Democratic Party in 2008 that exposes Obama versus Hillary has left the important lessons for studies of the political marketing communications. Obama with a background of black race and Hillary with gender background as woman had carved out a new history in the politics of the United States. This article analyzes the competitive landscape of the two candidates with the unique backgrounds, respectively, viewed from the perspective of political marketing communications. Obama’s victory meant that American voters preferred sexist issues that connote gender rather than racial issues, so that candidate who comes from a black race still selected, what is important is the issues that represent the ‘machismo’ America as a strong world leader.

Keywords: political marketing communication, Obama, Hillary, US presidential candidates

Abstrak: Pemilihan calon presiden Amerika Serikat 2008 dari Partai Demokrat dengan pertarungan Obama dan Hillary menyisakan pelajaran penting bagi studi-studi mengenai komunikasi pemasaran politik. Obama dengan latar belakang ras kulit hitam dan Hillary dengan latar belakang gender wanita mencetak sejarah baru dalam perpolitikan Amerika Serikat. Tulisan ini berusaha menganalisis peta persaingan kedua kandidat dengan keunikan latar belakang masing-masing dari perspektif komunikasi pemasaran politik. Kemenangan yang diperoleh Obama memberikan makna bahwa pemilih Amerika lebih menyukai isu-isu seksis yang berkonotasi gender ketimbang isu rasialis, sehingga apapun rasnya tetap dipilih yang penting isu yang diangkat mewakili ‘kejantanan’ Amerika sebagai pemimpin dunia yang kuat.

Kata kunci: komunikasi pemasaran politik, Obama, Hillary, calon presiden Amerika Serikat

DOI: 10.13140/2.1.2699.9840

See full-text paper hereThe Political Marketing Communication Analysis of US Prsidential

Advertisements