Is Social MeCOVER JMT1dia Impactful for University’s Brand Image?

by: B. S. Wijaya & D. M. Putri

DOI: 10.12695/jmt.2013.12.3.4

 Abstract: This research aims to verify many opinions and previous studies that stated how powerful of social media in building the image of a brand, also applies for university’s brand image enhancement. Using explanatory survey research, data were collected by giving out questionnaires to samples that were taken randomly from Facebook’s friend list of a private university that located in South Jakarta. The results showed that the most powerful influence occurs on the role of community towards the brand identity and the role of connectivity towards the brand benefits. Another interesting finding of this research is, it turns openness and conversation has no significant effect on all components that make up the brand image. Thus, it can be said that the positive image on the mind of consumer audience regarding the brand identity, personality, association, attitude or behavior and the benefit offered by a university’s brand not necessarily be formed by the openness and willingness to dialogue or make conversations.

Keywords: Social Media, Facebook, UB, Brand Image, University’s Brand Image

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk memverifikasi beberapa pendapat dan penelitian sebelumnya yang menyatakan betapa kuatnya peran media sosial dalam membangun citra merek, juga berlaku untuk peningkatan citra merek universitas. Menggunakan metode survei explanatif, data dikumpulkan dengan memberikan kuesioner kepada sampel yang diambil secara acak dari daftar teman Facebook sebuah universitas swasta yang terletak di Jakarta Selatan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengaruh paling kuat terjadi pada peran komunitas (community) terhadap identitas merek (brand identity) dan peran konektivitas (connectivity) terhadap manfaat merek (brand benefit). Temuan lain yang menarik dari penelitian ini adalah, ternyata keterbukaan (openness) dan percakapan (conversation) tidak berpengaruh secara signifikan terhadap semua komponen yang membentuk citra merek. Dengan demikian, dapat dikatakan bahwa citra positif di benak khalayak konsumen terkait identitas, kepribadian, asosiasi, sikap atau perilaku merek dan keuntungan yang ditawarkan oleh merek sebuah universitas belum tentu terbentuk karena keterbukaan dan kesediaan untuk berdialog atau membangun percakapan.

Katakunci: Media Sosial, Facebook, UB, Citra Merek, Citra Merek Universitas

Full-text paper:  Is Social Media Impactful for University’s Brand Image?


Corresponding author. Email: bswijaya98@yahoo.com

Cite this article –APA Style– as follow (kutip artikel ini dengan penulisan di daftar pustaka sbb):

Wijaya, B. S. and D. M. Putri (2013). Is Social Media Impactful for University’s Brand Image? Jurnal Manajemen Teknologi [Journal of Technology Management], 12 (3): 276-295. DOI: 10.12695/jmt.2013.12.3.4


Advertisements